Wednesday 25 November 2009

Burma FN-resolution 2009: A hålslag

Burma FN-resolution 2009: A hålslag
23 November 2009
Passerar en resolution om Burma i ett internationellt forum är en årlig rutin praxis som kan generar den styrande militärjuntan, men som inte kan göra en förändring i landet är det inte speciellt imponerad av de allvarligt förtryckta folket i Burma. Det har varit över 30 resolutioner som redan passerat enhälligt och senare genom att rösta på FN-organ såsom FN: s generalförsamling och FN: s kommission för mänskliga rättigheter. Det är därför ingen av dem är bindande och fördömde juntan är bara att säga några ord av vrede efter resolutionen är förbi.
Men i den 64: e FN: s generalförsamling handlingen av den 19 november om situationen för de mänskliga rättigheterna i Burma har något att märka av allvarliga observatörer. Församlingen återigen starkt fördömer de systematiska kränkningarna av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för folket i Burma.
Ändå även ett papper jab är inte ett lätt jobb. En månad framåt dagar för Burma i FN, den burmesiska exilregeringen har årliga uppgift att hålla en rad möten med utländska beskickningar i New York. Samlingspartiet regering Union of Burma (NCGUB) även består av väl valda parlamentariker har inget mandat att företräda folket i Burma inte bara i sitt nationella parlament, utan också i FN. FN är den största av de regeringar oavsett vald eller inte. Så folkets företrädare har att vända sig till uppdrag från vänskapligt sinnade nationer. Inom en månad har de samtal med 30 till 40 approachable uppdrag ber om sponsring av
Uppenbarligen EU-länderna är mästare i Burma resolutioner i FN. I år 47 länder, däribland ett från Asien, Sydkorea sponsrade den resolution om Burma i tredje utskottet Dagordningen punkt 69 (c). I FN-dokument, är språket viktigt och avgörande. Sponsorn länderna måste förhandla språket i dokumentet med vänner till burmesiska militärjuntan. ASEAN-länder som nyligen etablerade mänsklig rättighet instansen i det egna blocket är infödda människorättsaktivister gärningsmannen, regimen i Burma.
I årets FN-dokument finns 5 välkomnar, uppmanar 5, 5 kraftfullt uppmanar enkelt uppmana till 8 gånger. Det var blandad med 3 djupt bekymmer och 1 starkt fördöma.
Det fanns bara en "noterar med uppskattning" följt av två "uttryck för allvarlig oro". Varav den ena sa: "Europaparlamentet är allvarligt oroat över den senaste tidens rättegång, fällande dom och dom för Daw Aung San Suu Kyi, vilket resulterar i att ha återvänt till husarrest, och kräver att hon omedelbart och villkorslöst friges, uttrycker sin djupa oro över den fortsatta förekomsten av godtyckliga frihetsberövanden, påtvingade försvinnanden, våldtäkter och andra former av sexuellt våld, tortyr och grym, omänsklig och förnedrande behandling, och starkt uppmanar regeringen i Myanmar att ge en fullständig och öppen, effektiv, opartisk och oberoende utredning av alla rapporter om kränkningar av mänskliga rättigheter , till och döma de ansvariga för att avskaffa straffriheten för sådana brott. "
Tredje utskottet antog förslaget genom att rösta med 92 i tjänst, 26 emot och 65 nedlagda röster. Dessa länder motsatte sig eller avstått tog sin inställning röstar baserat på deras politik för landsspecifika resolution, inte om situationen i Burma.
Ambassadörerna från Israel, Sverige och Japan gav ljud-bett att Burmesiska radioapparater. Burmas folk får reda på att ett tiotal länder som Kina, Ryssland, Libyen, Sudan, Syrien, Egypten, Zimbabwe, Venezuela, Kuba och Libyen är aggressivt på sidan av militärregimen i Burma.
Den andra raden länder som Indonesien, Brasilien, Thailand, Malaysia, Vietnam och Bangladesh tog till orda för att uttrycka sitt missnöje med resolutionen, men de flesta av grannländerna antingen avstått eller emot uttryckt sitt stöd åt ansträngningarna att FN: s generalsekreterare i överläggningar. I år mandatet för FN: s generalsekreterare har också preciserats i detalj och förstärkas.
De flesta av fördömanden och oro är mer eller mindre desamma som tidigare år. Men färska anmärkningsvärda stycket fokusera på de val som skall hållas år 2010. Det sade FN starkt uppmanat regeringen i Myanmar att säkerställa att nödvändiga åtgärder vidtas mot ett fritt, rättvist, öppet och inkluderande valprocessen och uppmanar regeringen att vidta sådana åtgärder utan dröjsmål, bland annat genom att anta de nödvändiga vallagar och gör det möjligt för alla väljare, alla politiska partier och alla andra berörda parter i valprocessen. "
Världen kroppen förändras. År efter år, blir det svårare att upprätthålla ett land viss upplösning av sådana. I år finns det bara tre länder särskilda resolutioner: Burma, Iran och Nordkorea. Utvecklingsländerna försökte utplåna landet särskild resolution med tanke på de skäl som name and shame kan inte förbättra den HRS situationen i ett land och de vill Universal Periodic Review (UPR) mekanism där ett lands specifika situation bör granskas.
Den andra viktiga utveckling vid FN är kravet på oberoende utredning om brott mot mänskliga rättigheter och humanitär rätt och ett slut på straffriheten. Det kan leda till den riktning som undersökningskommissionen.
Eftersom den förra presidenten har lovat att generalen Than Shwe i Burma mars 2006, håller Indien säkerhet och försvarar vid FN och även vid ILO. Det är en tillfällighet att samma dag i Internationella arbetsorganisationens också fattat ett beslut om Burmas utbredd och dokumenterade tvångsarbete praktiken. ILO har uppdragit Burma använda tvångsarbete sedan 1998. ILO kritiserade burmesiska myndigheterna för underlåtenhet att avskaffa tvångsarbete och krävde frisläppande av fängslade personer som har klagat på tvångsarbete.
Burmas folk är inte glada att lyssna på nyheter från FN. De förstår mycket väl vad FN är och vad de militära ledarna i Burma handlar om. Så länge juntan har makten är det FN-organ måste göra sina årliga ritualer.


Amerika är en papperstiger?
Kanbawza Win
Det verkar som president Barack Obama första resa till Asien har signalerat en vändpunkt i relationerna mellan en försvagad amerikansk örn och eldiga kinesiska draken som känner av sin tid har kommit för att ignorera mänskliga rättigheter och begränsa det till enbart ekonomi. Med andra ord business upphäver det medvetna. Sedd genom prismat av hans inrikespolitiska strider, sin hälso-och sjukvård åtgärd i balans, har president strävar efter att hålla enad kongressens demokrater och uppenbarligen kunde inte göra konkreta löften om att bekämpa klimatförändringar, särskilt under de kommande Kobenhavn konferensen, utan att öka den politisk belastning för demokratiska lagstiftare sadlade med sin högre prioritet i hälso-och sjukvård och fräschas budgetförordningen. Å andra sidan kunde han inte luta sig alltför hårt på Kina att låta sin valuta stiga i värde, så att han riskerar en brytning med USA: s största fordringsägare vid en tid för USA: s budgetunderskott som Vita huset ekonomer är ovilliga att ta itu tills återhämtningen är tydlig och självgående.
Mötet mellan presidenten och hans Asean motsvarigheter mesta varit emot väl, även om jag hyser allvarliga farhågor. President Obama upprepade tydligt hans samtal i Tokyo "att Burmas junta som behövs för att ta tydliga steg mot demokrati, däribland en ovillkorlig frigivning av alla politiska fångar, ett slut på konflikter med etniska nationaliteter och en verklig dialog med oppositionen och etniska nationaliteter på en gemensam vision för framtiden. "Detta följdes upp av Daw Aung San Suu Kyi nu begära ett möte med general Than Shwe. Det är ganska lustiga att bevittna att premiärminister Thein Sein en springpojke för Than Swe satt bara fyra platser förutom president Obama på USA-Asean-mötet och ändå ingenting konkret har kommit ut.
Även Obamas allmänhetens efterfrågan framför den burmesiska premiärministern var en dramatisk förkastande av regimens förtryckande sätt, själva det faktum att en dialog med Burmas junta synes mig att USA har backat och verkade soft. Den gemensamma USA-ASEAN uttalande efter toppmötet inte nämns frigivningen av Daw Aung San Suu Kyi eller mer än 2000 politiska fångar, visar tydligt att Asean böjde sig ner till den burmesiska stå snarare än USA och detta tydligt målar bild som Asean kan inte komplettera den amerikanska ansträngningar. Malaysias premiärminister Najib Razak har sagt att hänvisningen till Daw Aung San Suu Kyi och politiska fångar har sjunkit från uttalandet, eftersom "det finns ingen enighet i denna fråga." Det är uppenbart att Singapore och Thailand att göra lönsamma affärer med juntan, och andra som Vietnam har uttalat sig kraftfullt mot alla försök att fria Daw Aung San Suu Kyi, gäller detta som en inre angelägenhet som Asean bör inte påverka. Vietnam får skydd mot någon kontroll av clampdowns om religiösa minoritetsgrupper såsom katoliker och olika buddhistiska sekter. Vilket hyckleri är mer uppenbar än dess nya stadgan och mänskliga rättigheter som nyligen har gått kunde inte effektivt stödja USA: s ansträngningar att knuffa Burma mot reformen.
Det är på förhand givet att den inhemska politiken återspeglar mycket om utrikespolitik i varje land och USA är inget undantag. Under de senaste åren har världen fått övergå från en unipolär värld struktur mot en multipolär en, få en ändlös ström av nya utmaningar och Burmas lockdown föreslog Vita huset utövades små insatser för att vinna eftergifter från Asien i allmänhet och Asean i synnerhet.
Kina har vuxit fram ur den globala ekonomiska krisen, stärkas i sin roll som internationell bank, dess ekonomi Sätta igång och dess kassa-rika företag stryker efter möjligheter från Afrika till Australien. I sammanfattningen sätt att Peking ogillade Obama böner om en rad ämnen, skickade Kina en stark signal om att den anser att förhållandet har i grunden förändrats. Obama's dilemma när det gäller en nyligen självsäker Kina belystes av sparring över Pekings politik för att hålla sin valuta knuten tätt till en fallande dollar. Frågan är viktig för en amerikansk president under allt inhemskt tryck från stigande arbetslöshet.
Man undrar om det amerikanska förstår logiken i den burmesiska generalerna för bara varför Junta vill prata just nu. Sanktioner har varit mer än "måttliga olägenheter" för generalerna, vilket tyder på att få bort dessa är inte högst upp på juntans lista. Och vad mer bevis ville mer än Daw Aung San Suu Kyi och de politiska fångarna fortfarande inlåsta medan Junta `s armé iordningställande för att lansera sin sommar offensiv mot de etniska grupperna. Det sammanfaller dessa Obama-administrationen är klart att hitta sätt att komma runt det dödläge som Andrew Selth uttryckte det "Obamas administrationen tycks förstå att det finns några praktiska möjligheter för det internationella samfundet för att påverka en regering som är djupt engagerad i sin självutnämnda roll i nationella angelägenheter, bryr sig inte för välfärd för sitt eget folk, inte följer internationella normer och skyddas av mäktiga vänner och allierade. "
Faktum är att USA inte kunde få språket verkar för Daw Aung San Suu Kyi frigiven och varje föreställning om att den amerikanska kompromiss tala till juntan kan återgäldas med en Asean kompromiss om sin egen motvilja mot sanktionerna. Men det är mycket långsökt. Asean vågade inte erkänna sin egen misslyckades "konstruktivt engagemang Policy" och nu verkar det som Washington är att erkänna att sanktionerna står vid en återvändsgränd. I slutändan var det genomsnittliga burmesiska som fick lida.
Den nuvarande amerikanska politiken med Burma är en täckmantel för att kunna arbeta närmare med ASEAN-regionen i allmänhet, för att avvärja växande kinesiska ekonomiska och diplomatiska inflytande i Sydostasien. Man bör komma ihåg att reformen inte bara handlar om fånge version eller en mer fritt och rättvist och trovärdigt val. Världen känner till grovt odemokratiska Nargis konstitutionen att Than Shwe förvaltning har utarbetat. "Utan att ta upp frågan konstitutionen, John Dale av George Mason University sade att den amerikanska politiken kunde flundra. "Kan demokratiska val, även om det internationella samfundets godkäntstämpel, producera en demokratisk resultat i Burma när konstitutionen att det vore berättigat är uppbyggt för att behålla militärt styre utan väsentlig maktfördelning" Vi kunde inte förstå vad folk på rodret för den amerikanska administrationen är på väg mot
För den nuvarande amerikanska administrationen trettio år av det episodiska förbindelser med Asean utstakad nya områden för samarbete. President Obama uppmanade medlemmarna i ASEAN Inter-Governmental kommission för mänskliga rättigheter till USA år 2010, och föreslog ett möte på ministernivå om energi nästa år också. Sådana uttalanden förhandlat i god tid före mötet, och dramat är ofta i små detaljer och subtila skiftningar. Men det saknas om frigivningen av Daw Aung Sang Suu Kyi och politiska fångar var diplomatiska motsvarande en dragning som skadar folket i Burma mest. Vissa aspekter av det uttalandet var mer subtil men icke desto mindre viktigt. Ickespridning av kärnvapen är en förnyad prioritet i väst med tanke på utvecklingen i Nordkorea och Iran, och det erbjöd Asean-ledarna en möjlighet att lovprisa begreppet Sydostasien Nuclear Weapons Free Zone, ett förslag som har mött stark USA motstånd när det framkom först under 1980-talet. För egen del var Washington kunna upprepa Obama tal i Tokyo förra veckan, med beskrivningen av en gemensam vision av en regional arkitektur som är "inkluderande" kod för en bredare Asien-Stillahavsområdet samhället snarare än en mer snävt begränsad till Asien som skulle utesluta USA.
Huruvida USA är en papperstiger eller inte kommer att märkas inom en snar framtid med vad käpp USA kommer att drabba generalerna om denne vägrade att följa eller bluffa sin väg runt som redan tidigare visat.



En konstitution som ingen vill ha
25 november 2009
2008 års konstitution som bygger på 104 grundläggande principerna i 1993. De generaler som orättvist sätta dessa regler är femton år äldre nu. Många av de åldrande generaler kan inte vara i aktiv tjänst i armén längre. De flesta av dem är över åldersgränsen bar 60, länge sedan.
Har förändrats. Situation och omständigheter också har förändrats. Nu kunde de inte vara nöjda med vad de har skrivit för länge sedan. Även om de inte gillar det, de är inte på humör att erkänna sina misstag i klausulerna skrivna av dem. När de skrev dessa regler, de visste alltför väl att folk inte skulle acceptera det och de skulle fortsätta med sin plan för val.
Som 2010 närmar sig snabbt, kan de inte ändra planen för nu. Demokratiska krafterna i Burma måste inse att general Than Shwe själv inte gillar den nuvarande konstitutionen heller. När de visar att de är oense, bör de vara försiktiga så att den nuvarande konstitutionen kommer att få den gamla generalerna fångas i sin egen PETARD.
Generalerna är över 60 eller 70 års ålder. Ett eller annat sätt de måste lämna armén i händerna på nästa generations officerare. De har levande minnen av hur de hade behandlat sin chef general Ne Win när han gav upp sin makt.
Så strategin har redan bytt, vill de inte att se framtiden stabschef för armén att inneha all makt och bestämma sina öden. Demokratin är i vinden, unga officerare som har internationell kunskap kommer att avlägsna alla de privilegier de har i handen.
I dessa situationer finns det flera omständigheter som måste ändras i konstitutionen från general Than Shwe synvinkel. Därför är det inte bara de demokratiska krafter som vill revidera konstitutionen, generalerna vill ändra på det också. Exempelvis vill de inte se framtiden arméns stabschef över statsministern och de vill inte se överbefälhavare skrot konstitutionen igen.
Deras nya planen är att avsluta valet och installera regeringen som kommer att bo under deras inflytande. Författningen församling kommer att bestå av 75% av sina kumpaner och underhuggare. 25% enligt lag nuvarande arméchefen kommer att välja. Det lämnade NLD et.al med 25% av folkets representanter.
Vad har de för avsikt att uppnå är
1) I nästa regering måste acceptera den rådande situationen positivt. De hade dåliga erfarenheter av att ta över makten från 26 års vanstyre av general Ne Win regering. De knappa att höra samma kommentarer från den nya regeringen.
2) De kommer att få full immunitet från förföljelse för allt som hade gjort under deras styre. Sin förmögenhet kommer inte ifrågasättas eller kontrolleras eller tas bort.
3) Den nya regeringen kommer att förhindra framtida förändringar så att demokratiska krafter att ta över. De vill undvika indonesiska modell.
Om Nr 3 händer, kommer armén steg annan kupp igen: en situation som de vill undvika.
Med 75% majoritet under deras kontroll, kommer de att ändra konstitutionen som de vill. Deras krokigt makt listiga har ingen skyldig, eftersom landet hade bevittnat under deras vanstyre. Ingen kan förutsäga vad general Than Shwe kommer att göra för att uppnå målen ovan.
Genom att belysa det faktum att general Than Shwe inte gillar 2008 författning liksom de gör, NLD och den demokratiska oppositionen bör tonar ned sin kritik om den bristfälliga konstitution. En dörr är öppen för att gå framåt vilket inte garanterar fortsatt missbruk av nuvarande Generals, tror jag att de skulle följa efter.
Allt tyder på att general Than Shwe kommer att acceptera begäran av Daw Aung San Suu Kyi för ett möte, skulle det finnas många möjligheter att komma upp. Jag påstår inte att säga att NLD bör ge välsignelse till konstitutionen, men valet och konstitutionella regeringen kan inte vara en dålig sak vid körning framåt. Om vissa saker är fruktansvärt fel, kan du höja din röst i församlingen. Regeringen kan röstas ut regelbundet vid en viss tid förhoppningsvis. Som välbehövliga projekt vill leverera el och vatten kunde inledas.
Men låt oss se ett scenario, ett val kallas för en ny regering bildas med statsminister U Aung Thaung, en korrumperad och thuggish industriminister en. Kan 25% av folkets representant undvika att det händer?
Svaret är Nej för nu men ni har en församling med 25% av era röster. De skulle kunna undvika de ekonomiska överskridandet av Daw Kyaing Kyaing and Company,. De bör kunna undvika människor terroriseras av sonson till nuvarande diktator.
Det kommer att vara en utgångspunkt för ett demokratiskt Burma ändå.


Arakanese Bönder Face Hungersnöd som Rat Destruction Fortsätter
2009 NOVEMBER 25
tags: Arakan, ASEAN, Burma, Face Hungersnöd som Rat Förstörelse, mänskliga rättigheter, Junta, Myanmar, Världen fokus på Burma
av peacerunning
Genom Takaloo, Rathidaung: Arakanese bönder som bor i avlägsna bergiga områden i västra Burmas Arakan staten står inför livsmedelsbrist som deras grödor förstörs av massor av råttor innan de kan skördas.
"Vi står inför en livsmedelskris grund grupper av råttor hade förstört vår paddy gårdar före skörd och fortfarande fortsätter att förstöra andra grödor i våra odlingar, säger jordfräs från Rathidaung Township.
Han sa att byborna inte kunde stoppa det stora antalet råttor som fortfarande fortsätter att vandra och borra och förstöra andra grödor såsom sesam, chili, taro, grönsaker och bomull växter efter att ha decimerats av risfält.
Enligt andra jordbrukare, Buthidaung och Ponnakyunt Townships, som är anslutna till Rathidaung av vidsträckta trakter, har också drabbats hårt av råttornas förstörelse.
"De flesta av byborna i dessa townships står också inför hotet om hungersnöd på grund av sluttningen paddyris gårdar och grönsaksodlingar som skadas av råttor är den enda källan till sin försörjning och dessa odlingar kan bara göras en gång om året, en bonde sa.
Bönder säger att de har sökt hjälp från regeringen för att rensa ut råttor från deras odling platser, men myndigheterna har inte gjort annat än att sälja burkar med råttgift.
"Vi har vädjat till vår närliggande jordbruk kontor för att hjälpa oss att stoppa en råtta förstörelse, men de ville inte göra någonting utom att sälja flaskor av giftet till priset av 800 kyat till oss, säger en av jordbrukarna.
Han tillade att bönder förlorat det mesta av sin skörd eftersom det var så många råttor och bönderna hade inte råd att köpa tillräckligt med råttgift för att döda dem alla.
Råttorna förstördes fälten sluttning paddyris och odlingar i Paletwa Township i södra Chin förra månaden när grödan var redo att skördas.
Förra året drabbades många jordbrukare i Chin svält på grund av förstörelsen av deras odlingar av råttor och bristen på stöd från regeringen.

No comments:

Post a Comment