Sunday, 14 March 2010

Den U. N. måste sluta Aktivering den burmesiska regimen

Den U. N. måste sluta Aktivering den burmesiska regimen

Det sydostasiatiska landet Burma (Myanmar namn av landets styrande juntan 1989) väckte internationell kritik efter våldsamma tillslag mot fredliga prodemokratiska demonstrationer i september. Detta brutala svar har resulterat i dödsfall på minst 15 demonstranter (mest oberoende observatörer uppskatta antalet dödade vara mycket högre), är typisk för juntan, som länge har anklagats för brott mot mänskliga rättigheter, inklusive misshandel av etniska minoriteter och tvångsäktenskap labor. Trots sin rutin brott mot de mest grundläggande rättigheterna för medborgarna i strid med Förenta nationernas stadga, är Burma en FN-medlem i god ställning och regelbundet får stöd från FN och dess närstående fonder och program. Fram till den senaste tidens uppmärksamhet i pressen, ignorerat FN: s råd för mänskliga rättigheter för de mänskliga rättigheterna begåtts av regeringen för dess medborgare. Även efter tillslaget har FN införde inte sanktioner mot Burma eller juntan grund av motstånd från veto-svingande permanenta medlemmar Kina och Ryssland. Förenta staterna bör vidta åtgärder inom FN för att hindra förtryckande regimen i Burma att använda privilegier för organisationen, inklusive tillgång till sina resurser och stöd, för att gynna sig själv och ytterligare förtrycker sina medborgare.
Den ü.N. och Burma
Förenta Nationerna bildades 1945 för att upprätthålla internationell fred och säkerhet och vidta kollektiva åtgärder för att undanröja hot mot freden, att främja lika rättigheter och självbestämmande för folken, för att lösa problem av ekonomisk, social, kulturell eller humanitär art; och att uppmuntra "sociala framsteg och bättre levnadsvillkor under större frihet." I stadgan, medlemsstaternas löfte "att ånyo betyga vår tro på de grundläggande mänskliga rättigheterna, på den värdighet och värde hos varje människa, på lika rättigheter för män och kvinnor." [1] FN: s fördrag och konventioner, såsom den allmänna förklaringen om mänskliga rättigheter, som generalförsamlingen antog 1948, utgör kärnan av internationella normer för mänskliga rättigheter.
Få medlemmar av Förenta nationernas kränka de grundläggande principerna i FN som regelbundet och djupt som juntan med ansvar för Burma.
Politiskt förtryck. Burmas folk har nekats rätt till självbestämmande, det mest grundläggande mänsklig rättighet som erkänts av FN. Militärregimer har fastslagit Burma sedan 1962. Den nuvarande ordningen, som tog makten 1988, får ett nationellt val 1990, vägrade att erkänna sin förlust, och nöjer ledaren för oppositionspartiet National League for Democracy, Aung San Suu Kyi, för 12 år sedan valet. Tusentals buddhistiska munkar och burmesiska medborgare iscensatte en rad fredliga demonstrationer i september 2007 att efterfrågan "frihet, demokrati och respekt för mänskliga rättigheter." Den styrande militärjuntan reagerade på dessa demonstrationer med våldsamma tillslag mot munkar och obeväpnade civila demonstranter som "resulterade i tio dödsfall [regeringen nu erkänner 15] och fängslandet av cirka 4000, enligt regimen. Diplomatiska källor, men staten att antalet dödade de skadade och fängslade är mycket högre än de officiellt redovisade. "[2] Efter de senaste tillslag mot demonstranterna, antog FN: s råd för mänskliga rättigheter en resolution som starkt beklagade" den fortsatta våldsamma undertryckandet av fredliga demonstrationer i Burma. "[3]
Mänskliga rättigheter. Den burmesiska regimen utgör en allvarlig fara för det burmesiska folket. Demonstranter och oliktänkande rutinmässigt slagna, torterade och dödade. Den U. S. Department of State rapporter:
Regimen fortsatte att förkorta medborgarnas rätt att byta regering .... Dessutom har regeringen fortsatt att begå andra allvarliga övergrepp, inklusive utomrättsliga avrättningar, dödsfall i fängelser, försvinnanden, våldtäkter och tortyr. Regeringen misshandlade fångar och häktade, höll personer under svåra och livshotande förhållanden rutinmässigt används isoleringsinternering, och fångar godtyckligt av politiska motiv .... Regeringen begränsad yttrandefrihet, press-, mötes-, förenings-, religion och rörelse. Regeringen tillät inte nationella regler om mänskliga rättigheter icke-statliga organisationer (NGO) att fungera självständigt och internationella frivilligorganisationer möter en fientlig miljö. Våld och samhällets diskriminering av kvinnor fortsätter, gjorde som tvingade rekrytering av barnsoldater, diskriminering av etniska minoriteter, och människohandel, särskilt av kvinnor och flickor. Arbetstagarnas rättigheter förblev begränsad och tvångsarbete, inklusive barn, även kvarstod. [4]
FN har också fördömt Burma för kränkningar. Det tredje utskottet i generalförsamlingen antog en resolution som uttrycker "allvarlig oro över pågående och systematiska kränkningar av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter för folket i Myanmar, fortsatt användning av tortyr, dödsfall i häkte, politiska arresteringar och fortsatt fångenskap och andra gripanden, förnekande av mötesfrihet, föreningsfrihet, yttrandefrihet och rörelse, och den rådande kultur av straffrihet "[5] och uppmanade regeringen att upphöra med dessa metoder.
Regeringen som orsakas av fattigdom och underutveckling. När Burma vann självständighet från Storbritannien 1948, var landet ett av Asiens lysande ekonomiska utsikter. Burma hade rika naturtillgångar och en väl utvecklad jordbrukssektor som tjänat landet rubriken "ris skål i Asien." Nästan 60 år senare, och trots emot nästan 14 miljarder dollar i totala offentliga utvecklingsbiståndet mellan 1960 och 2006, är Burma ett av världens mest utarmade, outvecklade och isolerade länder. [6] Enligt Index of Economic Freedom, är Burma ett "förtryckt" ekonomin, ranking 153. av 157 länder när det gäller ekonomisk frihet. [7] Burma är rankad 29. av 30 länder i Asien-Stillahavsområdet, besting bara Nordkorea. Repressiv ekonomiska politik som införts av militärjuntan, som tvingar jordbrukarna att sälja ris till regeringen som ligger under marknadspris och begränsar rörligheten och handeln, har direkt bidragit till uppskattningsvis 5 miljoner människor som saknar tillräckligt med mat, enligt World Food Program. Enligt FN: s beräkningar, en tredjedel av alla burmesiska barn under fem år är underviktiga, och 10 procent anses vara "slöseri" eller akut undernärda. Burmas barnadödligheten är bland de värsta i Asien [8].
Repressiva politik Burmas regering har lett till att USA och andra västerländska nationer att dra in utländskt bistånd till Burma och tillämpa ekonomiska sanktioner mot regimen. [9] Dessa nationer har använt sitt inflytande för att hindra Burmas tillgång till stöd från Världsbanken och Internationella valutafonden, som inte har gjort nya lån till Burma sedan 1980-talet.
Få andra länder har vidtagit liknande åtgärder. Medlemsländer Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), som Burma är medlem, har varit ovilliga att agera mot Burma, bortsett från hårt kritiserade den senaste tidens politiska kraftåtgärder. [10] Kina har fokuserat på att säkerställa tillgång till Burma resurser och vägrar att vidta åtgärder som skulle undergräva det målet, värre, den har ökat sina band till Burma, som har Indien [11].
Mest besviken är bristen på åtgärder från FN. Många av Burmas åtgärder står i strid med multilaterala avtal, såsom den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och de grundläggande principerna i FN Ändå Burma behandlas annorlunda än någon annan nation i FN-organisationen. Burma är tillåtet att delta i all FN-verksamhet utan begränsning eller påverkar dess förnekande av grundläggande FN-principer. Faktum har Burmas junta inte bara borta unreprimanded utan också har skördat frukterna av FN: s program och bistånd:
Burma undgått sanktioner från FN: s säkerhetsråd. De bevis på brott mot mänskliga rättigheter som den burmesiska juntan är omfattande och väl dokumenterade. I strid med landets skyldigheter enligt FN-stadgan, har landet förnekat sina medborgare rätt till självbestämmande förutom undergräva andra grundläggande mänskliga rättigheter och grundläggande friheter espoused i stadgan. Regeringen har genomfört en ond kampanj mot etniska minoriteter som har orsakat uppskattningsvis 540.000 människor att bli internflyktingar och hundratusentals andra att fly till grannländer. [12] Säkerhetsrådet har dock misslyckats med att bestraffa Burma för ett flagrant brott mot centrala bestämmelser i stadgan eller för dess verksamhet som har skapat en flyktingkrisen. Efter år av ignorera situationen i Burma, röstade säkerhetsrådet att ta upp situationen i Burma på sin formella dagordning i september 2006, som tillåter varje medlem av rådet att ta upp punkt för diskussionen. [13] Detta har inte sporrade åtgärder dock rådet. En USA-och UK-stödd resolution som uppmanar den burmesiska regeringen att upphöra med attacker mot civila i områden med etniska minoriteter och avskaffa restriktionerna för politiska friheter och mänskliga rättigheter inte klarar i januari 2007 på grund av veton från Ryssland och Kina. [14] Ett oktober 11, 2007, uttalande av ordföranden i säkerhetsrådet beklagade starkt politiska kraftåtgärder och uppmanar regeringen att frige politiska fångar. [15] Ett November 15 säkerhetsråd pressmeddelande bekräftade dessa farhågor och hävdade att "medlemmar av säkerhetsrådet bekräftar sin avsikt att följa utvecklingen i Burma under noggrann uppsikt. "[16] FN: s råd för mänskliga rättigheter [17] och det tredje utskottet i generalförsamlingen, [18] att deras kreditinstitut, har båda antagit resolutioner som fördömer situationen i Burma. Men dessa resolutioner är inte bindande och påverka den burmesiska juntan liten utsträckning, om alls.
Burma tjänar på höga poster inom FN och dess närstående fonder och program. Burma fungerar för närvarande som Vice President i styrelsen för FN: s barnfond (UNICEF), trots sitt dystra rekord med vanvård av barn, och fungerar som en medlem av kommissionen för social utveckling, en funktionell provision från Ekonomiska och sociala rådet (ECOSOC), trots sin väl dokumenterade förtrycket av det civila samhället och etniska minoritetsgrupper. Burma varit ordförande för fjärde utskott (särskild och utrikes och avkolonisering Committee), en av de viktigaste utskotten i generalförsamlingen, 2004. Myanmar var det styrande organet i FN: s miljöprogram så sent som 2005.
Burma nytta ü.N. bistånd. Som västerländska nationer har påföljderna och minskat utländskt bistånd, har den burmesiska regeringen litade mer om FN om hjälp. FN och dess underorganisationer spenderade 218 miljoner i Burma från 2002 till 2005. Under 2005 användes mer än 70 procent av dessa medel från FN: s utvecklingsprogram (UNDP), UNICEF och World Food Program. Andra FN-anknutna organisationer som är aktiva i Burma omfattar World Health Organization, FN: s högkommissarie för flyktingar, FN: s befolkningsfond, FN: s kontor mot narkotika och brottslighet, livsmedels-och jordbruksorganisation (FAO), International Labour Organization, och FN: s gemensamma program för hiv / aids (UNAIDS). [19] Även om styrelsen i UNDP har regisserat UNDP att "arbeta direkt med det burmesiska folket på gräsrotsnivå och inte genom systemet", andra FN-organ har inte infört liknande begränsningar. [20] Dessutom är det svårt att se hur UNDP styrelsens riktning möjligen skulle kunna genomföras. Enligt GAO, Burmas regim:
[H] som blockerad internationella ansträngningar för att övervaka förhållandena i fängelserna, och, tills nyligen, tvångsarbete fall. Regimen har också mycket begränsat internationellt bistånd till befolkningen i konfliktområden och i mindre utsträckning hämmas mat, utveckling och hälsoprogram ....

Regimen formaliserat sina restriktioner för den internationella organisationerna under 2006 genom att offentliggöra riktlinjer för att styra sin verksamhet i Burma. Riktlinjerna, om det genomförs fullt ut, skulle ytterligare skärpa regimens kontroll över verksamheten och innehåller bestämmelser som FN-tjänstemän anser vara oacceptabelt.

Internationella organisationen tjänstemän informerade oss om att regimen har blivit mer restriktiv i sin verksamhet sedan 2004 .... Regimen har också börjat pressa vissa internationella organisationer för att arbeta närmare med regim-sponsrade politiska mobilisering grupper, såsom Union Solidarity Development Association. En hög FN-tjänsteman i Burma berättade att sedan 2004 har regimen gjort den operativa miljön för FN-organisationer är betydligt svårare än tidigare. [21]
Dessutom har den burmesiska regeringen klämmas allt ner på oberoende icke-statliga organisationer, som begränsar möjligheterna för FN: s program för begränsningar kjol regeringen. Den burmesiska juntan har utnyttjat iver av UNDP och andra FN-anknutna organisationer att verka i landet för att stödja agendan för regeringen. Till exempel, enligt en Thailand-baserade människorättsorganisationen har militärjuntan används ett stort internationellt finansierade projekt för att vidareutveckla sin politiska dagordning och undergräver medborgarnas rättigheter. [22] Karen Human Rights Group släppt en 121 sidor lång rapport i April 2007 som hävdar att UNDP, som finansierar utbildningsprogram såsom lärarutbildning och informell utbildning, är
hindrats från att komma åt och därmed genomföra och övervaka sina program på de flesta områden av Karen staten. I [burmesiska regeringen], förordningar släpptes i december 2006 omfattar arbetet i FN-organ sådana begränsningar ansågs nödvändiga för att begränsa rörligheten och förhindra "otrevliga incidenter". På detta sätt [militärregimen i Burma] kan utnyttja tillträde till FN: s utbildningsprogram som ännu ett sätt att hävda den militära kontrollen över civilbefolkningen. [23]
Rapporten hävdar vidare att tvångsarbete kan komma att användas för FN-projekt och att FN: s finansiering, inklusive finansiering UNDP, stöder program, såsom de statskontrollerade Myanmar Maternal and Child Welfare Association, som använder utpressning och tvångsrekrytering att "utöka den militära kontrollen över befolkningen medan avyttrar kostnaderna för att driva program och samtidigt legitimera sin politik i namn av utveckling. "[24] I samma rapport framgår det att FAO, UNAIDS, UNICEF, och några anmärkningsvärda frivilligorganisationer samma sätt har stött regeringens program.
The False Hope of Engagement
FN-organisationerna har försvarat sin verksamhet genom att hävda att "deras organisationer har fortfarande möjlighet att uppnå meningsfulla resultat i sina ansträngningar att ta itu med Burmas utveckling, humanitära och hälsoproblem, trots regimens efter 2004 begränsningar." [25] På samma sätt FN använder sin närvaro för att skapa incitament för den burmesiska regeringen att samarbeta med FN-experter och sändebud försöker knuffa regimen mot ett mer öppet politiskt system.
Det finns få belägg för att FN: s bistånd, incitament, eller andra insatser engagemang leder juntan att ändra sitt sätt. Trots hundratals miljoner dollar i FN: s bistånd, har den burmesiska regeringen skärpte bara sitt grepp om landet och ytterligare begränsat möjligheterna för FN-organisationer och enskilda organisationer att verka i landet. Regeringen hämmas ansträngningar från FN: s sändebud till Burma, Ibrahim Gambari, och FN: s mänskliga rättigheter sändebud för Burma, Paulo Sergio Pinheiro, att besöka landet. När fredliga protester bröt ut i september 2007 reagerade den burmesiska regeringen med brutal snabbhet och dödade demonstranter, arrestera tusentals, och skära av media och Internet att dölja sina handlingar.
Först när internationell upprördhet över den senaste tidens tillslag utfälls ökade sanktioner från västländerna och hårda fördömanden från Asean, har säkerhetsrådet och FN: s råd för mänskliga rättigheter den burmesiska regeringen att reagera. Regeringen gick med på att låta Gambari besöka landet och träffa oppositionsledare. Det också tillåtet Piniero tillbaka i landet efter sina fyra år långt uppehåll för att utvärdera situationen för mänskliga rättigheter, som är hans mission. [26] Det släpptes många av de politiska fångar som gripits under de senaste protesterna och inte avfärda helt och hållet ett förslag om att förhandla med Aung San Suu Kyi.
Allt tyder dock på att dessa gester är beräknade för att köpa tid. Kriserna i Pakistan, Bangladesh, och på andra håll har skiftat fokus från Burma, och ingåendet av det årliga ledarna för Asean möte har lättat på trycket från de närmaste grannarna. [27] Den burmesiska regeringen fortsätter att fängsla Aung San Suu Kyi och hundratals andra politiska fångar, angrepp och undertrycka minoriteter, och begränsa möjligheten för FN och företrädare för enskilda organisationer att ge stöd utan inblandning från regeringen. Den burmesiska juntan utvisade chefen för FN: s kontor i Burma för att "olämpliga" svar om försämrade humanitära villkoren "i Burma. [28] Ledaren av juntan, Senior General Than Shwe, vägrade att träffa Gambari vid sitt besök . Juntan vägrade också att ingå ett trepartsmöte mellan regeringen, Aung San Suu Kyi, och Gambari. Den vägrade att släppa Aung San Suu Kyi och fortsätter att förneka hur allvarliga åtgärder i tillslaget.
Reaktionen från Asean och FN till burmesiska regeringens vägran att lägga om kursen är dämpad och fokuserade på att få med den burmesiska regeringen genom att ge "incitament för att uppmuntra myndigheterna [i Burma] för att gå på vägen att göra ett stabilt, demokratiskt Burma med full respekt för mänskliga rättigheter "och" stark uppmuntran av myndigheterna i Myanmar att göra det rätta. "[29] Detta är samma misslyckad strategi som föregick den senaste tidens tillslag. Kort sagt är det som vanligt i Burma nu att uppmärksamma det internationella samfundet och media har flyttats någon annanstans.
Rekommendationer för USA
Lärdomen av nutidshistoria bör vara tydlig: Den burmesiska regeringen rekord reagera på incitament är dålig. Rörelsen har kommit först efter starka fördömande av ASEAN, FN och andra nationer. Burmas regering gjort kosmetiska eftergifter av marginell betydelse för ASEAN inför sitt årliga toppmöte, och en beräkning att det kunde härröra efterlyser bredare, en sträng tillämpning av sanktioner i princip utan politisk kostnad. Med Spotlight nu på andra håll, har de senaste minimala framsteg redan börjat varva ner. Därför bör USA använder sitt inflytande för att:
Bredda sanktioner mot Burma genom FN: s säkerhetsråd att omfatta alla medlemsstater i FN. Det internationella samfundet måste ta en mycket hårdare linje mot Burma om man hoppas kunna ändra juntans beteende. Hittills har bara ett fåtal länder tillämpar sanktioner för att följa sitt fördömande. För det mesta, förstärkt dessa länder endast gällande sanktionerna. [30] Om Burma är att känna av smärtan, måste sanktioner ska tillämpas av sina grannar och huvudsakliga handelspartners: Kina, Indien, Singapore, Thailand och andra ASEAN. Ett vapenembargo och frysning av juntans tillgångar - och de sina samarbetspartners och supportrar - genom en bindande FN-resolution från säkerhetsrådet kan sätta verklig press på en regim som bryr sig om lite annat. Tills detta händer kommer Burma känner lite konsekvens. USA bör åter söka sanktioner i säkerhetsrådet som det lämpligaste medlet för att bredda sanktioner mot Burma. Även om sådana insatser kommer sannolikt att vara blockerade av Kina, kommer de att hålla uppmärksamheten på situationen i Burma och juntans oförsonlighet, liksom kinesiska ansträngningarna för att stödja sin klient.
Skärpa reglerna ü.N. verksamhet i Burma. Även styrelsen för UNDP har officiellt antagit en policy att inte arbeta genom systemet, andra FN-organ som saknar dessa begränsningar och regelbundet arbetar med juntan i gemensamma projekt eller program fond av regeringen. Dessutom, trots att UNDP har dessa restriktioner på plats, det finns indikationer på att UNDP medlen, troligen oavsiktligt, som stöder regeringen projekt och politik förkastligt tvångsarbete. USA bör sträva efter att utvidga UNDP: s förbud mot att arbeta med den burmesiska regeringen att all verksamhet av FN-anslutna organisationer i landet. Det bör också insistera på att förstärka befintliga regler för att förhindra hjälp av misstag stödja regeringens program, prioriteringar och aktiviteter. USA bör stödja en frysning av alla FN: s bistånd och verksamhet i Burma faktiskt inte styrs av dessa strängare regler. De få fördelar som erhölls för allmänna burmesiska allmänheten genom fortsatta satsningar är mer än väl av FN: s verksamhet som gynnar juntan och stödet sitt förtryck.
Slutsats
Burma är ett framstående exempel på hur en nation kan rutinmässigt bryter mot principerna i FN med liten straff eller konsekvens av sin ställning i organisationen. Oron för Burmas folk på den del av FN-organisationerna är uppriktig och motiverat, men deras iver att bistå Burmas folk mot predations av den styrande juntan utnyttjas av regimen för att stärka sitt eget grepp om landet. FN måste skicka ett tydligt budskap till ledarna i Burma att deras förtryck och våld inte kommer att tolereras eller subventionerad av FN eller dess underorganisationer.
Brett D. Schaefer är Jay Kingham Fellow vid International Regulatory Affairs i Margaret Thatcher Center for Freedom, en division av Kathryn och Shelby Cullom Davis Institute for International Studies, på The Heritage Foundation.

[1] Förenta nationernas stadga för Förenta Nationerna, "ingressen på www.un.org / aboutun / charter / index.html.
[2] Bureau of Public Affairs, US Department of State, "Burma: demokratiska ambitioner," 16 oktober 2007 kl www.state.gov/documents/organization/93816.pdf.
[3] Human Rights Council, "Situationen för mänskliga rättigheter i Myanmar," Resolution S-5 / 1, 2 Oktober 2007 kl www.ohchr.org / english / organ / hrcouncil / docs / specialsession / A.HRC.RES . S.5-1.pdf.
[4] Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, US Department of State, "Burma", landrapporter om mänskliga rättigheter Practices 2006, 6 mars 2007 kl www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/ 2006/78768.htm.
[5] United Nations Department of Public Information, "tredje utskottet godkänner förslaget till resolutioner om mänskliga rättigheter i Burma, Vitryssland, förkastar texter om Kanada, USA: Andra utkast Godkänd om åtgärder mot rasism, Israels militära operationer, våld mot kvinnor, Ensidiga Tvångsmedel Åtgärder, barns rättigheter, "General Assembly Dokument GA/SHC/3877, November 22, 2006 kl www.un.org/News/Press/docs/2006/gashc3877.doc.htm.
[6] Siffrorna är i ständig $ 2.005. Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, International Development Statistics, på www.oecd.org / dac / stats / idsonline.
[7] Tim Kane, Kim R. Holmes och Mary Anastasia O'Grady, 2007 Index of Economic Freedom (Washington, DC: The Heritage Foundation och Dow Jones & Company, Inc., 2007), på www.heritage.org/ index.
[8] Ed Cropley, "Fem miljoner människor går hungriga i Myanmar - WFP, Reuters, 18 Oktober 2007 kl www.reuters.com/article/latestCrisis/idUSBKK340630.
[9] Enligt US Government Accountability Office, "USA har förbjudit import av burmesiska varor, export av finansiella tjänster och armar amerikaner till Burma, och nya amerikanska investeringar i Burma. Det har preskriberats höga burmesiska tjänstemän från att besöka USA. " Australien, Kanada och EU har anslutit sig till USA att anta sanktioner. See United States Government Accountability Office, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma," Report No GAO-07-457, s. 8 kl www.gao.gov/new.items/d07457.pdf.
[10] Luis Ramirez, "ASEAN Leaders Say They Don't stödja sanktioner mot Burma," Voice of America, November 18, 2007, at www.voanews.com/english/2007-11-18-voa6.cfm.
[11] Enligt US Government Accountability Office, "Kina har ökat sin kommersiella närvaro i Burma, framträdde som Burmas största enskilda källan till importen (cirka 30 procent 2005), och bli en stark marknad för Burmas export. Dessutom har den nuvarande Burmesiska statsminister besökte Peking i februari 2006 och tecknat avtal med kinesiska tjänstemän som kommer att ge Burma med bidrag och u-lån. " Se GAO, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma" s. 8.
[12] Refugees International, "Burma" på www.refugeesinternational.org/content/country/detail/2922.
[13] United Nations Department of Public Information, "säkerhetsråd, i processuella åtgärder, att röster inbegripa mänskliga rättigheter i Myanmar på dagordningen," Security rådsdokument SC/8832, September 15, 2006, at www.un.org/ News/Press/docs/2006/sc8832.doc.htm.
[14] United Nations Department of Public Information, "Säkerhetsrådet inte anta ett förslag till resolution om Myanmar, på grund av negativa röster från Kina, Ryssland," Security rådsdokument SC/8939, 12 Januari 2007, på www.un.org / News/Press/docs/2007/sc8939.doc.htm.
[15] United Nations Department of Public Information, "Uttalande av ordföranden i säkerhetsrådet," säkerhetsrådet dokument S/PRST/2007/37, 11 oktober, 2007, på / static/reportimages/88AEF0267AFCC5797562DB25838E689A.pdf.
[16] United Nations Department of Public Information, "säkerhetsrådet pressmeddelande om Myanmar" Säkerhetsrådet dokument SC/9171, November 15, 2007, at www.un.org/News/Press/docs//2007/sc9171.doc . htm.
[17] Human Right rådet "Rådet för mänskliga rättigheter skarpt fördömer Fortsatt våldsamt förtryck av fredliga demonstranter i Burma", FN: Pressmeddelande, 2 oktober 2007 kl www.unhchr.ch/huricane/huricane.nsf/view01/6F686D230293EC91C12573680072F75A.
[18] Den tredje utskottet har antagit resolutioner som fördömer brott mot mänskliga rättigheter i Burma många gånger. Den senaste resolutionen uppmanar Burma att "avstå från ytterligare arresteringar och våld mot fredliga demonstranter, och att frige alla politiska fångar utan villkor [och] att upphäva alla begränsningar för sin fredliga politiska verksamhet, att samarbeta fullt ut med den särskilda rapportören, och att omedelbart säker och obehindrad tillgång till alla delar av Burma för FN och internationella humanitära organisationer. " Se United Nations Department of Public Information, "tredje utskottet godkänner Tre Landsspecifika överenskommelser om mänskliga rättigheter, trots oppositionen, ledd av utvecklingsländer" General Assembly Dokument GA/SHC/3909, November 20, 2007, på www.un.org / News / Press/docs/2007/gashc3909.doc.htm.
[19] Government Accountability Office, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma," pp. 8-11.
[20] Government Accountability Office, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma," pp. 8-11.
[21] Government Accountability Office, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma," pp. 16-19.
[22] Claudia Rosett, "i FN-dollar-for-Dictators Series, Next Up: Burma," 24 April, 2007 kl http://claudiarosett.pajamasmedia.com/2007/04/24/in_the_un_dollarsfordictators.php.
[23] Karen Human Rights Group, "Utveckling genom dekret: The politics of fattigdom och kontroll i Karen staten," April 2007, pp. 86-87, kl www.khrg.org/khrg2007/khrg0701.pdf.
[24] Ibid.
[25] Government Accountability Office, "International Organizations: Assistance Program Constrained i Burma" s. 25.
[26] Paul Tighe, "FN: s sändebud Berättar burmesiska ledarna att prata med oppositionspartierna," Bloomberg, November 5, 2007 kl www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=au0Bl6D5ad7c.
[27] Luis Ramirez, "ASEAN Leaders Say They Don't stödja sanktioner mot Burma," Voice of America, November 18, 2007, at www.voanews.com/english/2007-11-18-voa6.cfm, och Benny Avni , "Asian Nations Deal slag mot FN: s ansträngningar för Burma," New York Sun, November 20, 2007 kl www.nysun.com/article/66767.


[28] Bill Varner, "Myanmar Junta Beställningar Utvisning av Top FN-tjänsteman," Bloomberg, 2 November, 2007 kl www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=a.7r9UzzS8hE.
[29] UN News Centre, "incitament som kan leda burmesiska att" göra rätt thing' - FN: s sändebud, "18 oktober 2007 kl www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=24334&Cr=myanmar&Cr1 .
[30] USA: s utökade sanktioner mot Burma i oktober 2007, och EU skärpt sanktionerna i november 2007. Se Neil Chatterjee, "USA kritiserar Asean i Burma överskuggar nya stadgan," Reuters, November 20, 2007, at http://in.reuters.com/article/businessNews/idINIndia-30578820071119, och En-Lai Yeoh och James G. Neuger, "EU precisering sanktioner som burmesiska Ställ in Logga stadgan," Bloomberg, November 19, 2007, at www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601080&sid=aZC4reb_fXyU http://www.heritage.org/Research/Reports / 2007/11/The-UN-Must-Stop-Enabling-the-Burmese-Regime Denna artikel publicerades den 27 november 2007 av Brett Schaefer och vila igen med Burma demokratisk betydelse (BDC)

No comments:

Post a Comment