Sunday 5 July 2009

FN: ALLMÄNNA KOMMENTARER TILL MEDIA

Bangkok, 4 juli 2009

God kväll. Tack för att du kommer att möta mig vid denna sena timme på dagen.

Som ni vet, jag har just kommit från ett tvådagars besök i Myanmar. Jag träffade två gånger Senior General Than Shwe, och jag hade diskussioner med andra statliga tjänstemän.

Jag träffade också ledarna i Myanmar registrerade politiska partier och med dem tidigare väpnade grupper som har valt att hålla en vapenvila.

I morse var jag också haft tid att besöka Kyon Da Village i Irrawaddy Delta att se resultaten av återhämtning och återuppbyggnad arbete.

Låt mig först rikta mina möten med Senior General Than Shwe.

Som ni vet vid det här laget har jag bett att få träffa med Daw Aung San Suu Kyi. Jag är djupt besviken över att Senior General Than Shwe vägrade min begäran. Att tillåta ett besök Daw Aung San Suu Kyi skulle ha varit en viktig symbol för regeringens vilja att ge sig in på den typ av meningsfullt engagemang som kommer att vara avgörande för om valet 2010 ska ses som trovärdig.

Jag anser att regeringen i Myanmar underlåtit att vidta en unik möjlighet att visa sitt engagemang för en ny era av politisk öppenhet.

Trots mitt besök har gjort det möjligt för mig att förmedla det internationella samfundets oro mycket ärligt och direkt till Senior General Than Shwe och hans regering.

Mitt möte med Aung San Suu Kyi ska dock inte ses som enda måttstock för framgång eller misslyckande för mitt besök. För jag tror att det finns många mer grundläggande frågor som vi upp, under besöket, som [kommer] hjälpa flytta Myanmar framåt.


Det är därför jag gick till Myanmar, och detta är vad vi gjorde.

Jag sa Senior General Than Shwe att det internationella samfundet vill hjälpa burmesiska att uppnå demokrati, nationell försoning, varaktig fred och hållbar utveckling.

Jag betonade att varken fred eller utveckling kan frodas utan demokrati och respekt för mänskliga rättigheter.

Jag skisserade mina förslag för framsteg.

Jag sa Senior General Than Shwe att Daw Aung San Suu Kyi och alla politiska fångar ska släppas utan dröjsmål och får möjlighet att delta fritt i den politiska processen.

Jag sa att jag ville se återupptagandet av materiella och tidsbundna dialog mellan regeringen och Aung San Suu Kyi och hennes National League for Democracy vid högre engagemang.

Jag anges närmare kriterier för en gynnsam miljö för fria och rättvisa val under 2010. Först då kommer valet ses som trovärdiga och legitima.

Jag har uppmanat dem att så snabbt som möjligt offentliggöra vallagen och upprätta en valkommitté och ange ett datum eller månad för valet 2010. Jag har diskuterat inrättandet av ett brett nationellt ekonomiskt forum för att ta itu Myanmar utvecklingsbehov.

Jag diskuterade även praktiska frågor i samband med humanitärt bistånd, särskilt snabbt utfärdande av viseringar.

Jag diskuterade också utbyggnad av humanitärt bistånd utöver Delta området.

Detta är områden där jag förväntar mig det burmesiska regeringen att visa framsteg inom en mycket snar framtid.

Till sist, innan jag åkte till flygplatsen, jag talade till en publik bestående av burmesiska högre regeringstjänstemän, diplomater, lokala och internationella icke-statliga organisationer och FN-organ. Det var en enorm samling. Jag levererade en omfattande tal om fastställande av mina meddelanden till Myanmar - om nationell försoning, mänskliga rättigheter och demokrati, om humanitärt bistånd och ekonomisk utveckling.

Idag, innan jag kom hit hade jag ett möte med premiärministern i Thailand, och jag informerade mitt besök i Myanmar, och jag ska fortsätta att samarbeta med medlemmarna i den grupp av vänner på burmesiska. Min speciella rådgivare Mr Gambari, när han återvänder till New York, kommer att sammankalla den grupp av vänner på Myanmar och informera medlemmar att vi kommer att fortsätta att följa upp med de burmesiska myndigheterna om hur de frågor som jag har diskuterat med de burmesiska myndigheterna.

Jag återigen tacka för er uppmärksamhet och kommer att välkomna ett antal frågor. Tack så mycket.

www.bdcburma.org

No comments:

Post a Comment